Logo Cliëntenraad Werk & Inkomen Amersfoort

Wat we doen

Onze cliëntenraad komt op voor de belangen van inwoners met een laag inkomen in de gemeente Amersfoort. Onze belangrijkste taak: wij geven advies aan de gemeente op het gebied van werk en inkomen. Dat doen wij als de gemeente erom vraagt, maar we doen het óók ongevraagd. Als wij denken dat het beter is om iets op een andere manier te doen, dan geven we dat zelf aan bij de gemeente.

 

Hoe doen wij dat?

Inwoners van Amersfoort met een laag inkomen kunnen bij ons vragen stellen of knelpunten doorgeven. Ons bestuur verzamelt alle meldingen. We zijn op bepaalde tijden telefonisch bereikbaar én te bereiken via e-mail en Whatsapp.

.

We komen als raad ook zelf met voorstellen om het leven makkelijker, efficiënter of goedkoper te maken. Als we denken dat de gemeente iets voor ons kan betekenen, stellen wij onderwerpen aan de orde op vergaderingen met vertegenwoordigers van de gemeente.

Als de gemeente een nieuwe regeling ontwikkelt of een bestaande regeling wil aanpassen, dan wordt dit inhoudelijk aan ons voorgelegd. Wij kijken of ze redelijk zijn en geven advies. Dat gebeurt tijdig, zodat we ook echt nog invloed kunnen hebben.

We bouwen aan een relevant netwerk. Dat betekent dat leden:

  • regelmatig deelnemen aan raadsvergaderingen van de gemeente Amersfoort; vooral als het gaat om onderwerpen die voor ons van belang zijn;
  • contact houden met de raadsleden en de verantwoordelijke wethouder;
  • contact houden met allerlei instanties die opkomen voor mensen met een laag inkomen.

Een aantal leden bezoekt jaarlijks de Landelijke Cliëntenraden Bijeenkomst.

Onze belangrijkste algemene communicatiemiddelen zijn:

  • Website: daar zijn allerlei nieuwsberichten te vinden én we geven hier informatie over waar je allemaal terechtkunt
  • Facebook, voor het laatste nieuws
  • LinkedIn, voor het laatste nieuws

We schrijven regelmatig een artikel in de digitale informatiekrant Amersfoort Dichtbij, die naar zo’n 8.000 mensen wordt toegestuurd. Een handige manier om ook onze doelgroep te bereiken.

Oók belangrijk voor de gemeente

De gemeente Amersfoort vindt het belangrijk om niet alleen óver inwoners met een laag inkomen te praten, maar ook mét hen. Als onafhankelijke cliëntenraad kunnen we in het algemeen regelingen beoordelen en problemen aan de orde stellen, simpelweg omdat wij weten hoe het in de praktijk werkt. Zo kun je elkaar als gemeente en cliëntenraad aanvullen en zorgen dat er zo’n goed mogelijk beleid komt.

Verplicht

In Nederland hebben we de Participatiewet. Het doel: iedereen zoveel mogelijk laten meedoen in de maatschappij. In die wet staat ook dat gemeenten hun inwoners daarbij moeten helpen. Om dat goed te kunnen doen, zijn gemeenten verplicht om een cliëntenraad te hebben. Dat is nog lang niet overal zo, maar gelukkig ziet de gemeente Amersfoort het nut van zo’n raad wél in.

Onafhankelijk

Onze cliëntenraad is onafhankelijk en wordt niet aangestuurd door de gemeente. We werken wel veel samen.

We signaleren knelpunten uit de praktijk en geven advies aan de gemeente voor oplossingen.

Overigens delen wij met de gemeente geen informatie over persoonlijke situaties, maar houden we het algemeen

Om snel te communiceren hebben wij een vaste contactpersoon bij de gemeente die altijd bij de vergaderingen zit. Eén keer in de maand schuift ook het afdelingshoofd van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente aan. Regelmatig worden ook andere medewerkers van de gemeente uitgenodigd, afhankelijk van het onderwerp.